Ota haltuun mobiilikuvaus ja some –koulutus 8.11.

”Yksi kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa” -sanonta pitää paikkansa myös tämän päivän viestinnässä. Kuvilla on suuri merkitys siinä, miten sanomamme otetaan vastaan ja koetaanko meidät kiinnostavana. Tämän päivän älylaitteilla saa otettua hyvälaatuisia kuvia ja niiden avulla saa kuvia jaettua nopeasti someen. Ei ole kuitenkaan ihan sama mitä jaetaan ja millaisia kuvia jaetaan.

Nyt sinulla on mahdollisuus hankkia lisää oppia itsellesi yhden päivän aikana.

Ota haltuun mobiilikuvaus ja some –koulutus 8.11.

Nyt tarjolla ensimmäistä kertaa: yhden päivän aikana opit mobiilikuvauksen perusteet sekä saat vinkit sosiaalisessa mediassa toimimiseen ja miten hyödynnät kuvallista materiaalia eri kanavissa. Sosiaalisen median osuudessa paneudutaan Facebookkiin ja Instagramiin yrityskäytössä. Kouluttajina kaksi oman alansa rautaista ammattilaista: minä ja Myöhäsen Paula.

Ilmoittautumisessa kannattaa olla nopea, paikkoja on vain kymmenelle ensimmäiselle.
Koulutuksen kesto: 5 h + lounastauko

Ajankohta: keskiviikko 8.11. klo 10.00 – 16.00, lounas sisältyy hintaan

Paikka: Puutarharavintola Greeneri, kabinetti. Pursialankatu 5, 50100 Mikkeli

Hinta: 300 € + alv 24% / osallistuja. Hinta sisältää viiden tunnin koulutuksen, lounaan ja Saaran osuuden koulutusmateriaalit, joiden pohjalta voit syventää osaamistasi myös koulutuksen jälkeen.

Lisätiedot koulutuksesta, suora ilmoittautumislinkki

Uusia www-sivuja

Kesän aikana on julkaistu uusia www-sivuja:

www.jalkahoito.net
Tervetuloa täyden palvelun jalkahoitolaan. Meiltä saat kaikkea mitä jalkasi tarvitsevat. Palvelemme sinua ammattitaidolla, iloisin mielin ja tarvittaessa ohjaamme sinut yhteistyökumppaneillemme.

www.ajaudit.fi
Tilintarkastus Inkeröinen & Himanen Oy on suomalainen hyväksytty tilintarkastusyhteisö, jonka omistavat yhtiön palveluksessa työskentelevät KHT-tilintarkastajat Juho Himanen ja Auno Inkeröinen. Toimintamme keskittyy pääasiallisesti Itä- ja Etelä-Suomen alueelle.

Alle 90 päivää asuntomessuihin

Huom, etenkin eteläsavolaiset yritykset.

Asuntomessut pidetään tänä vuonna Mikkelissä ja avajaisiin on enää alle 90 päivää aikaa. Messut tuovat melkoista pöhinää kaupunkiin ja sen yrityksiin myös.

  • Onko yrityksenne www-sivut milloin päivitetty?
  • Onko yrityksen somekanavat ajan tasalla?
  • Ovatko muut markkinointimateriaalit kunnossa?

Jos tarvetta fixaukseen on, niin vielä ehditään. Ota yhteyttä! saaraliu@gmail.com tai 0405020583

Uudet logot ja käyntikortit

Tänään on ollut suorastaan juhlapäivä! Olen julkistanut uudet logoni, jotka on suunnitellut kollega Susanna Muurman-Ovaska Graphicroomista. Täytyy sanoa, että kyllä kannattaa välillä avartaa näkemystä ja pyytää muilta ideoita omiin juttuihin. Lähelle on välillä melkoisen vaikea katsoa ja nähdä!

Toinen iso kiitos kuuluu Teroprintille ja siellä erityisesti sisaruksille Sanna Paavilaiselle ja Mari Riepposelle. Mari hioi käyntikortin kanssani lopulliseen muotoon ja Sanna toimitti käyntikortit minulle tänään suoraan Markkinointi-iltamiin.

Olen onnellisessa asemassa, että verkostostani löytyy näin loistavaa porukkaa!

 

Uusi logo löytyy vaaka- ja pystymallisena. 

 

Kuntavaalit somessa

Olen tällä viikolla tehnyt useammalle ehdokkaalle Facebook-sivut kampanjointia tukemaan. Ehdokkaat ovat olleet useammasta puolueesta, mutta kaikille ehdokkaille pätee samat ohjeet. Ne eivät ole puoluesidonnaisia 🙂

  • Tee mieluummin sivu kuin käytät omaa henkilökohtaista profiilia kampanjointiin. Tällöin annat fb-kavereillesi mahdollisuuden itse päättää mitä heidän uutisvirrassaan näkyy. He voivat päättää olla tykkäämättä sivustasi tai tykätä, mutta poistaa seurannan päältä. Heidän ei tarvitse poistaa tai blokata sinua seuraavaksi viikoiksi tällöin.
  • Pelkkä sivun olemassaolo ei riitä. Sinne pitää tuottaa sisältöä.
  • Jakakaa ajatuksianne, näkemyksiänne, kertokaa missä olette, missä teidät voi tavata.
  • Vastatkaa sivulle tuleviin kommentteihin/kysymyksiin.
  • Älkää poistako mahdollisesti eri mieltä olevia / kyseenalaistavia postauksia vaikka ne ei niin mukavia olisikaan, vaan vastatkaa niihinkin (elleivät ne mene täysin henkilökohtaisuuksiin, tällöin ottakaa itse kuvankaappaus)

Huhtikuun 9. päivän jälkeen tiedetään ketä missäkin on mennyt lävitse.

 

 

Koulutuksia helmikuussa

Nyt on oiva mahdollisuus päästä helmikuussa hankkimaan lisävarmuutta facessa toimimiseen! Kaikille avoimet Facebook yrityskäytössä -koulutukset:
keskiviikkona 15.2. klo 9-12 ja
torstaina 23.2. klo 9-12

Lisätiedot ja ilmoittautuminen: http://saaraliu.fi/tulossa/

Miksi pitäisi olla somessa?

Aina välillä kuulen yrittäjiltä pohdintoja, että ”ei meidän kannata somessa olla, kun ei meidän asiakkaat siellä kuitenkaan ole”. Mutta tämä lause ei kyllä kovin hyvin enää tänä päivänä pidä paikkaansa.

Tilastokeskuksen tekemän Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimuksen mukaan viime vuonna yhteisöpalveluja käytti 16-89 -vuotiaista 56 prosenttia. Prosenttiluku on kasvanut vuosi vuodelta ja viime vuonna kasvoi etenkin ikäluokkien 35-44 ja 45-54 osuudet. Sosiaalinen media tekee kovaa vauhtia tuloaan työelämään, tällä saralla tarvitaan lisää oppia pelisäännöissä ja osaamista yhteisöpalvelujen hyödyntämiseen työmaailmassa.

Yksi kasvuun vahvasti vaikuttanut tekijä on, että älypuhelinten käyttö on arkipäiväistynyt ja niiden sovellukset ovat yleistyneet vahvasti. Käytetyin sovellus suomalaisten keskuudessa on Facebook, joka omistaa myös suositut Instagramin ja WhatsAppin.

Jollei yrityksesi vielä ole somessa, niin suosittelen sitä vakavasti harkitsemaan. Apua saat vaikkapa minulta, ota yhteyttä rohkeasti: saaraliu@gmail.com p. 0405020583

Ravintola-/kahvilayrittäjä, oletko valmistautunut?

Lainaus lukemastani elokuisesta artikkelista: ”Ensi vuoden alusta lukien elintarvikkeisiin on merkittävä tiedot tuotteen alkuperämaasta. Pakatuissa elintarvikkeissa on myös oltava tieto tuotteen sisältämistä ravintoarvoista. Tämä tarkoittaa sitä, että kuopiolaisen torimummon myydessä kalakukkoa tai helsinkiläisen streetfood-kahvilan hampurilaisia, on asiakkaan saatava tieto siitä, mikä on tuoreen alkuperämaa ja mahdolliset allergeenit.”

Pakattujen elintarvikkeiden lisäksi asetus velvoittaa antamaan tietoja myös pakkaamattomista elintarvikkeista. Uusi asetus koskee siis myös ravintoloita, kahviloita, torimyyjiä ja muita yrityksiä, jotka valmistavat ruokaa paikan päällä syötäväksi tai mukaan ostettavaksi.

Tämä tulee vaikuttamaan yrittäjien kustannuksiin. – Pakkauksien uudistaminen on kallista ja työlästä, joten se kannattaa tehdä kerralla oikein. Mikäli merkinnöissä todetaan puutteita, jää hukkaan menevä elintarvike-erä yrittäjän maksettavaksi. Viranomaisvalvonta tiukkenee vuodenvaihteessa ja silloin yrittäjiä uhkaavat sanktiot.

Jatkossa esimerkiksi tori- ja katukahvilan pitää pystyä näyttämään asiakkaalle listaus, mitä esimerkiksi pullat, viinerit tai hampurilaiset sisältävät ja mistä maasta ne ovat peräisin. Kahvilassa voi riittää, että lista on asiakkaan nähtävillä.

Jos sinulla on vielä listaukset tekemättä, niin ole yhteydessä, autan sinua tekemään yrityksesi muuhun ilmeeseen sopivat materiaalit.

 

Onnistuneet ensitreffit

Historian ensimmäiset Etelä-Savon Yrittäjien Yksinyrittäjätreffit järjestettiin yhteistyössä Marski Data Oy:n kanssa syyskuussa Järvisydämessä, Rantasalmella. Mukana tapahtumassa oli 50 eri puolilta maakuntaa tullutta eri alojen yrittäjää ja lähes kaikista paikallisyhdistyksistä oli osallistujia. Jo ennen varsinaista tapahtuman alkua tapahtuman järjestämistä kiiteltiin, että vihdoin myös yksinyrittäjille järjestetään jotain ja heidät huomioidaan.

Aurinkoinen syyssää suosi osallistujia. Venematka Kaarnetsaareen käynnistyi Rantasalmen Yrittäjien Kaarina Kovasen Altto torvella esittämällä Iltasoitto-kappaleella. Venematkan jälkeen osallistujille verkostoitumisen merkityksestä kertoi Savon nöyrin isäntä, Järvisydämen Markus Heiskanen. Markuksen puheenvuoron jälkeen osallistujat jaettiin satunnaisesti ryhmiin, eikä ne tutut yrittäjät välttämättä osuneet samaan ryhmään. Tämä oli loistavaa, sillä verkostoituminen uusien ihmisten kanssa lähti käyntiin välittömästi. Yksinyrittäjävaliokunnan jäsenet Tiina Seppänen ja Karri Peltola vastasivat ohjelmallisesta osuudesta Kaarnetsaaressa.

Kehyksiä haettiin luonnosta ja ympäristöstä

Luontotaidetehtävän kautta osallistujat saivat kertoa omaan yrittäjyyteensä liittyvistä haasteista ja mahdollisuuksista. Osallistujat kokivat, että loppujen lopuksi luonnosta oli helppo löytää kehyksiä joihin omat ajatukset sai istuttaa.

Monissa ryhmissä päästiin jo tämän luontotaidetehtävän aikana miettimään mahdollisia yhteistyökeinoja ja -teemoja. Keskustelu ryhmissä oli avointa, keskustelujen teemat sivusivat mm. johtamista yleensä, itsensä johtamista, jaksamiskysymyksiä ja urapolkuja. Moni myös pohti ääneen, että missä vaiheessa yritys voisi työllistää muitakin itsensä lisäksi vai onko se tarpeellista. Työllistäminen on osa-alue, johon tulee kehittää jotain konkreettista yksinyrittäjien avuksi.

Monet ovat jo aiemminkin verkostoituneet työssään, heillä on vakioasiakkaat, puskaradiot toimivat, on luotettavia yhteistyökumppaneita ja kaveriyrittäjiä. Näitä pitäisi vain osata hyödyntää enemmän ja oikealla tavalla siten, että siitä hyötyisivät kaikki. Ja tähän kaivataan tukea.

Yhteistä pohdintaa te emojen ympäriltä

Toisessa ryhmätehtävässä osallistujat saivat valita teeman sen mukaan mikä oli kaikista ominta tai se mihin kaipaa eniten tukea. Valittavat teemat olivat asiakkuudet, innovointi ja luovuus, johtaminen, myynti, markkinointi sekä verkostot ja yhteistyö. Tässä vaiheessa puheensorina oli jo huomattavasti vilkkaampaa kuin iltapäivästä. Työn tuloksena osallistujat saivat mukaansa monia hyviä näkemyksiä ja kokemuksia eri teemoista.

Lähes ”Ensitreffit alttarilla”

Illallisella palkittiin päivän aikana konkreettisesti verkostoituneet ja tulevasta yhteistyöstä sopineet parit. Tässä joutui jo raati tosissaan pohtimaan, kun pareja olikin melkoisen paljon useampi kuin mitä varattuja palkintoja oli.

Ensitreffit olivat kokonaisuudessaan erittäin onnistuneet ja eivätkä varmasti jääneet viimeisiksi. Osallistujat pääsivät verkostoitumaan uusien ihmisten kanssa, löysivät yhteistyökumppaneita ja vertaistukea. Nauru raikui, mutta myös haasteista pystyi puhumaan avoimesti. Eräs osallistuja totesi illan päätteeksi, että ehdottomasti paras järjestötilaisuus jossa hän on ollut. Yksinyrittäjävaliokunta kerää palautteet ja lähtee suunnittelemaan seuraavia tapahtumia.

Taustaa

Yhtenä painopistealueena Suomen Yrittäjillä sekä Etelä-Savon Yrittäjillä on yksinyrittäjyys ja yksinyrittäjien tilanteen parantaminen. Yksinyrittäjiä on Suomessa iso joukko ja Etelä-Savon Yrittäjien jäsenistäkin yksinyrittäjiä on 56 %.

Vuoden alusta toiminnan aloitti Etelä-Savon Yrittäjien Yksinyrittäjävaliokunta. Valiokunnan itselleen asettamissa tavoitteissa on valiokunnan tarkoitukseksi listattu mm. että tarvitsee auttaa yksinyrittäjiä verkostoitumaan, löytämään vertaistukea ja tulee auttaa yhteistyön rakentamisessa yrittäjien kesken. Näitä tavoitteita silmällä pitäen lähdettiin yksinyrittäjätreffejä suunnittelemaan.