Osallistumisaktiivisuus

Sekä harrastusmaailmassa, että työmaailmassa painitaan saman ongelman kanssa: kuinka aktoivoida ihmiset osallistumaan? Työelämässä aktiivisuusprosenttia saa tietty nostamalla sillä, että työnantaja velvoittaa osallistumaan, mutta sama ei toimi harrastusmaailmassa.

Ollako tyytyväisiä, jos 10 % kutsutuista osallistuu tapahtumaan, johon on käytetty aikaa ja energiaa jo suunnitteluvaiheessa? Voimmeko olla tyytyväisiä, jos sadasta kutsutusta 10 osallistuu? Tietty riippuu osittain tapahtuman luonteesta ja kutsuttejen määrästä ollako tyytyväisiä vai ei, mutta kyllä itsestäni ainakin tuntuu 10 % melko alhaiselle määrälle oli tilaisuus minkä tyyppinen tahansa.

Mutta mitä tehdä osallistumisaktiivisuuden kasvattamiseksi?

On kokeiltu keppiä ja on kokeiltu porkkanaa, mikään ei vain tunnu toimivan. Onko meille tullut totaalinen ähky ja onnistummeko täyttämään kalenterimme liian täyteen liian nopeasti? Pakottamalla ei saa helposti tyytyväisiä osallistujia, eikä ole ilo kummallekaan pakon ehdoilla mukana oleva, ei järjestäjälle, eikä osallistujalle. Olisi löydettävä keinot joilla motivoida kutsutut osallistumaan oma-aloitteisesti.

Onneksi on poikkeuksiakin: saan olla harrastusporukassa mukana, josta noin 70-90 % osallistuu tapahtumiin, kun niitä järjestetään. Lisää tällaista sitoutuneisuutta muuallekin!

Lopuksi on todettava, että on koomista, kun kirjoittelen, kun ihmiset eivät osallistu ja olen itse yrittänyt jo useamman vuoden ajan sopia kavereiden kesken golfreissusta Tahkolle. Päivämäärä lyötiinkin parina vuonna lukkoon jo heti alkuvuodesta… mutta aina se on jonkun meidän neljän toimesta peruttu, eikä olla muuten vieläkään päästy pelaamaan sillä porukalla Tahkolle, ehkä vielä joku päivä…

Vinkki loistavasta opuksesta: Pysäyttämätön yrittäjyys

Sain ilon olla tekemässä Ilkka O. Lavaksen toista kirjaa ”Pysäyttämätön yrittäjyys”. Kirjan julkistamistilaisuus on 22.5. ja se tulee myyntiin isoimpiin kirjakauppoihin ja on tilattavissa kaikkiin kirjakauppoihin. Netistä sitä voi jo ostaa http://www.suomikauppa.fi/product_info.php?products_id=7215  Ilkka tekee samalla myös yrittäjyyskasvatusta. ”Kun tilaat yhden kirjan, niin lahjoitamme toisen kirjan lukiosta tai ammattikorkeakoulusta valmistuvalle nuorelle. Tavoitteenamme on lahjoittaa yhteensä 10 000 kirjaa valmistuville nuorille!” – Ilkka kertoo.

Ilman tilauspakkoa voit tilata kirjasta ilmaisen maistiaisen (.pdf): https://docs.google.com/forms/d/1LWYginPLJ950a694vUCp3IiOIlnfJC26XuAdpTqIB3E/viewform

Luomisen tuskaa ja valinnan vaikeutta

Miten voikin olla omien sivujen tekeminen aina välillä niin työlästä?!? Huomattavasti helpompaa on tehdä sivuja asiakkaan toimeksiannosta ja omata paljon selkeämmät mielipiteet niiden suhteen kuin omien ollessa kyseessä.

Omat sivut ovat tietysti toisaalta käyntikortti omasta tekemisestä, mutta nyt täytyy sanoa, että asetan kyllä asiakasyritysten toimeksiannot ensi sijalle ja sen jälkeen tulevat nämä omat sivut… nämä nyt etenkin kehittyvät eteenpäin yön tunteina. Onneksi tänään Voice julkisti uutisen tutkimuksesta, jonka voin ainakin omalta kohdaltani allekirjoittaa 😉

”Tuskaa” aiheuttaa myös se, etten osaa päättää haluanko pysytellä minimalistisessa ja kenties selkeämmässä sisällössä vai lisäänkö visuaalisena ihmisenä erilaisia kuvia kullekin alasivulle vai jätänkö missä vaiheessa säätämisen…

SoMen merkitys

SoMe, tuo silmiemme eteen yhä useammin hyppivä lyhenne on tätä päivää, sosiaalinen media on tullut jäädäkseen. Monet yritykset pohtivat, että pitäisikö heidän hypätä tuohon maailmaan ja monet ovat lähteneetkin. Mutta aina joskus tulee mieleen omille asiakasyrityksilleni esittämä kysymys: Oletteko miettineet mitä tavoittelette sosiaalisessa mediassa olemisella? Onko mietitty miksi siellä ollaan? Syynä ei ainakaan saa olla se, että kun kaikki muutkin ovat, sillä ei ainakaan pitkälle pötkitä. Sama sääntö koskee somea kuin muutakin viestintää, suunnittelu on kaiken a ja o. Ilman suunnitelmia voidaan valita väärät kanavat, viestimme hukkuu informaatiotulvaan ja tavoittelemamme päämäärä kääntyykin itseään vastaan.

Mitä SoMe sitten on?

Sosiaalinen media tarkoittaa yksinkertaistetusti ihmisiä, jotka keskustelevat ja vuorovaikuttavat verkossa, internetin keskustelupalstoilla, erilaisissa yhteisöissä, sosiaalisissa verkostoissa ja blogeissa. Sosiaalisen median sovellukset kääntävät monologin dialogiksi: avointa, keskustelevaa ja osallistuvaa. Valittavissa on eri sovelluksia, jotka tarjoavat monia mahdollisuuksia. Niistä on löydettävä ja osattava valita omaa yritystä ne parhaiten palvelevat vaihtoehdot.

Mihin SoMea voi käyttää?

Esimerkiksi tuotekehityksen tukena, yrityksen tai tuotteen markkinoinnissa, mielenkiintoisten aiheiden esiin nostamisessa omalta toimialalta, tiedon välitykseen, asiakaspalveluun… Asiakaspalveluun some tuo loistavan lisäpalikan. Ihmiset ovat tänä päivänä entistä enemmän verkossa ja näin sen tavoitettavissa. Viime kuukausina monet pankkiliikkeet ovat ottaneet asiakaspalveluunsa mukaan chat-mahdollisuuden. Monista kansallisista yrityksistä löytyy esimerkkejä loistavasta asiakaspalvelusta somessa sekä myös ei niin loistavia esimerkkejä.

Tutustu ohjeisiin ja mahdollisuuksiin tai hyödynnä ammattilaisten apua!

Jos itselläsi on aikaa, mahdollisuuksia ja taitoa, niin tutustu somen tarjoamiin mahdollisuuksiin ja valitse niistä omalle yrityksellesi parhaat. Monesti on parasta tukeutua tässäkin asiassa (kuten monessa muussakin) ammattilaisten apuun, kenenkään tarvitse olla kaikkien alojen asiantuntijoita. Vaikka itse olen melkoisen kätevä emäntä, niin sähköasennuksia en lähde tällä tietämyksellä suuremmin tekemään, vaan turvaudun ammattilaisiin. Somesta sitä vastoin tiedän sen verran, että varmasti pystyn montaa yritystä auttamaan sillä saralla.

Lopuksi kysymys: Facebook on varmasti yleisin ja ensimmäisenä mieleen tuleva some-sovellus, mutta kuinka moni yritys tiedostaa ottavansa riskin tehdessään siellä ”Tykkää & Jaa” kampanjoita? Noihin törmää jatkuvasti, mutta tosiasia on, että nuo kampanjat ovat FB:n ohjeiden ja sääntöjen vastaisia.

Saara Liukkonen
Facebook.com/TmiSaaraLiu
twitter.com/SaaraLiu
linkedin.com/in/saaraliu