Miksi pitäisi olla somessa?

Aina välillä kuulen yrittäjiltä pohdintoja, että ”ei meidän kannata somessa olla, kun ei meidän asiakkaat siellä kuitenkaan ole”. Mutta tämä lause ei kyllä kovin hyvin enää tänä päivänä pidä paikkaansa.

Tilastokeskuksen tekemän Väestön tieto- ja viestintätekniikan käyttö -tutkimuksen mukaan viime vuonna yhteisöpalveluja käytti 16-89 -vuotiaista 56 prosenttia. Prosenttiluku on kasvanut vuosi vuodelta ja viime vuonna kasvoi etenkin ikäluokkien 35-44 ja 45-54 osuudet. Sosiaalinen media tekee kovaa vauhtia tuloaan työelämään, tällä saralla tarvitaan lisää oppia pelisäännöissä ja osaamista yhteisöpalvelujen hyödyntämiseen työmaailmassa.

Yksi kasvuun vahvasti vaikuttanut tekijä on, että älypuhelinten käyttö on arkipäiväistynyt ja niiden sovellukset ovat yleistyneet vahvasti. Käytetyin sovellus suomalaisten keskuudessa on Facebook, joka omistaa myös suositut Instagramin ja WhatsAppin.

Jollei yrityksesi vielä ole somessa, niin suosittelen sitä vakavasti harkitsemaan. Apua saat vaikkapa minulta, ota yhteyttä rohkeasti: saaraliu@gmail.com p. 0405020583

Ravintola-/kahvilayrittäjä, oletko valmistautunut?

Lainaus lukemastani elokuisesta artikkelista: ”Ensi vuoden alusta lukien elintarvikkeisiin on merkittävä tiedot tuotteen alkuperämaasta. Pakatuissa elintarvikkeissa on myös oltava tieto tuotteen sisältämistä ravintoarvoista. Tämä tarkoittaa sitä, että kuopiolaisen torimummon myydessä kalakukkoa tai helsinkiläisen streetfood-kahvilan hampurilaisia, on asiakkaan saatava tieto siitä, mikä on tuoreen alkuperämaa ja mahdolliset allergeenit.”

Pakattujen elintarvikkeiden lisäksi asetus velvoittaa antamaan tietoja myös pakkaamattomista elintarvikkeista. Uusi asetus koskee siis myös ravintoloita, kahviloita, torimyyjiä ja muita yrityksiä, jotka valmistavat ruokaa paikan päällä syötäväksi tai mukaan ostettavaksi.

Tämä tulee vaikuttamaan yrittäjien kustannuksiin. – Pakkauksien uudistaminen on kallista ja työlästä, joten se kannattaa tehdä kerralla oikein. Mikäli merkinnöissä todetaan puutteita, jää hukkaan menevä elintarvike-erä yrittäjän maksettavaksi. Viranomaisvalvonta tiukkenee vuodenvaihteessa ja silloin yrittäjiä uhkaavat sanktiot.

Jatkossa esimerkiksi tori- ja katukahvilan pitää pystyä näyttämään asiakkaalle listaus, mitä esimerkiksi pullat, viinerit tai hampurilaiset sisältävät ja mistä maasta ne ovat peräisin. Kahvilassa voi riittää, että lista on asiakkaan nähtävillä.

Jos sinulla on vielä listaukset tekemättä, niin ole yhteydessä, autan sinua tekemään yrityksesi muuhun ilmeeseen sopivat materiaalit.

 

Onnistuneet ensitreffit

Historian ensimmäiset Etelä-Savon Yrittäjien Yksinyrittäjätreffit järjestettiin yhteistyössä Marski Data Oy:n kanssa syyskuussa Järvisydämessä, Rantasalmella. Mukana tapahtumassa oli 50 eri puolilta maakuntaa tullutta eri alojen yrittäjää ja lähes kaikista paikallisyhdistyksistä oli osallistujia. Jo ennen varsinaista tapahtuman alkua tapahtuman järjestämistä kiiteltiin, että vihdoin myös yksinyrittäjille järjestetään jotain ja heidät huomioidaan.

Aurinkoinen syyssää suosi osallistujia. Venematka Kaarnetsaareen käynnistyi Rantasalmen Yrittäjien Kaarina Kovasen Altto torvella esittämällä Iltasoitto-kappaleella. Venematkan jälkeen osallistujille verkostoitumisen merkityksestä kertoi Savon nöyrin isäntä, Järvisydämen Markus Heiskanen. Markuksen puheenvuoron jälkeen osallistujat jaettiin satunnaisesti ryhmiin, eikä ne tutut yrittäjät välttämättä osuneet samaan ryhmään. Tämä oli loistavaa, sillä verkostoituminen uusien ihmisten kanssa lähti käyntiin välittömästi. Yksinyrittäjävaliokunnan jäsenet Tiina Seppänen ja Karri Peltola vastasivat ohjelmallisesta osuudesta Kaarnetsaaressa.

Kehyksiä haettiin luonnosta ja ympäristöstä

Luontotaidetehtävän kautta osallistujat saivat kertoa omaan yrittäjyyteensä liittyvistä haasteista ja mahdollisuuksista. Osallistujat kokivat, että loppujen lopuksi luonnosta oli helppo löytää kehyksiä joihin omat ajatukset sai istuttaa.

Monissa ryhmissä päästiin jo tämän luontotaidetehtävän aikana miettimään mahdollisia yhteistyökeinoja ja -teemoja. Keskustelu ryhmissä oli avointa, keskustelujen teemat sivusivat mm. johtamista yleensä, itsensä johtamista, jaksamiskysymyksiä ja urapolkuja. Moni myös pohti ääneen, että missä vaiheessa yritys voisi työllistää muitakin itsensä lisäksi vai onko se tarpeellista. Työllistäminen on osa-alue, johon tulee kehittää jotain konkreettista yksinyrittäjien avuksi.

Monet ovat jo aiemminkin verkostoituneet työssään, heillä on vakioasiakkaat, puskaradiot toimivat, on luotettavia yhteistyökumppaneita ja kaveriyrittäjiä. Näitä pitäisi vain osata hyödyntää enemmän ja oikealla tavalla siten, että siitä hyötyisivät kaikki. Ja tähän kaivataan tukea.

Yhteistä pohdintaa te emojen ympäriltä

Toisessa ryhmätehtävässä osallistujat saivat valita teeman sen mukaan mikä oli kaikista ominta tai se mihin kaipaa eniten tukea. Valittavat teemat olivat asiakkuudet, innovointi ja luovuus, johtaminen, myynti, markkinointi sekä verkostot ja yhteistyö. Tässä vaiheessa puheensorina oli jo huomattavasti vilkkaampaa kuin iltapäivästä. Työn tuloksena osallistujat saivat mukaansa monia hyviä näkemyksiä ja kokemuksia eri teemoista.

Lähes ”Ensitreffit alttarilla”

Illallisella palkittiin päivän aikana konkreettisesti verkostoituneet ja tulevasta yhteistyöstä sopineet parit. Tässä joutui jo raati tosissaan pohtimaan, kun pareja olikin melkoisen paljon useampi kuin mitä varattuja palkintoja oli.

Ensitreffit olivat kokonaisuudessaan erittäin onnistuneet ja eivätkä varmasti jääneet viimeisiksi. Osallistujat pääsivät verkostoitumaan uusien ihmisten kanssa, löysivät yhteistyökumppaneita ja vertaistukea. Nauru raikui, mutta myös haasteista pystyi puhumaan avoimesti. Eräs osallistuja totesi illan päätteeksi, että ehdottomasti paras järjestötilaisuus jossa hän on ollut. Yksinyrittäjävaliokunta kerää palautteet ja lähtee suunnittelemaan seuraavia tapahtumia.

Taustaa

Yhtenä painopistealueena Suomen Yrittäjillä sekä Etelä-Savon Yrittäjillä on yksinyrittäjyys ja yksinyrittäjien tilanteen parantaminen. Yksinyrittäjiä on Suomessa iso joukko ja Etelä-Savon Yrittäjien jäsenistäkin yksinyrittäjiä on 56 %.

Vuoden alusta toiminnan aloitti Etelä-Savon Yrittäjien Yksinyrittäjävaliokunta. Valiokunnan itselleen asettamissa tavoitteissa on valiokunnan tarkoitukseksi listattu mm. että tarvitsee auttaa yksinyrittäjiä verkostoitumaan, löytämään vertaistukea ja tulee auttaa yhteistyön rakentamisessa yrittäjien kesken. Näitä tavoitteita silmällä pitäen lähdettiin yksinyrittäjätreffejä suunnittelemaan.

 

Yksinyrittäjyydestä

Etelä-Savon Yrittäjät oli kutsunut eteläsavoon ja tämän alueen yrityksiin tutustumaan toimitusjohtaja Mikael Pentikäisen. Itse sain olla mukana delegaation matkassa ”raportoijan” roolissa (vierailusta voi lukea 24.9. ilmestyvästä Menestyjät-lehdestä).

Sidosryhmälounaalla keskusteltiin monenlaisista asioista ja mm. yksinyrittäjyydestä ja siitä ettei yksinyrittäjiä nähdä oikeina yrittäjinä. Olen aiheesta kirjoittanut jo pari vuotta sitten omaan blogiini lyhyesti

Samasta aiheesta osui eilen silmiini toinen vähän pidempi ja syvällisempi kirjoitus. Sanna hyvin kiteyttää: ”Yksinyrittäjä on sitkeä sissi ja tottunut luovimaan. Käytännössä jokainen yksinyrittäjä lähtee yrittäjäksi unelmastaan: saa tehdä sitä mitä haluaa, just siten miten tahtoo. Kukaan ei määrää, kukaan ei käske.”

Lauantaina järjestetään historian ensimmäiset Etelä-Savon Yrittäjien yksinyrittäjätreffit, johon on tulossa 50 eri alan yrittäjää ympäri maakuntaa. Olen ollut treffejä järjestämässä ja mielenkiinnolla odotan mitä tuleman pitää…

Yrittäjän elämää

Idea tähän kirjoitukseen lähti yhdessä Facebook-ryhmässä olleesta kirjoituksesta. Tuon tekstin oli kirjoittanut yrittäjäkollega Jenni.

Tekstin ei ole tarkoitus olla mikään valitusvirsi, ainostaan havaintoja tästä vuosien varrelta 🙂

Jennin tekstin olisi voinut jakaa vaikka sellaisenaan, mutta muokkasin ja täydensin hänen tekstiään kuitenkin omilla näkemyksilläni. Luettuani alkuperäisen tekstin jäin itsekin miettimään, miten paljon yrittäjyys muuttaa ihmistä ja ajattelutapoja. Olen itse heittäytynyt täysipäiväiseksi yrittäjäksi kesäkuussa 2011.

Palkkatyössä murehdin muiden työntekijöiden tapaan riittääkö palkka loppukuuksi. Muistelisin, että joskus ahdisti kun tilillä oli vain muutama kymppi viimeiseksi viikoksi. Yrittäjänä tiedän, ettei rahat välttämättä riitä loppukuukaudeksi, mutta uskon siihen, että asiat kyllä järjestyy ? Palkkapäivänä ahdisti katsoa pois juoksevaa rahavirtaa laskuja maksaessa. Yrittäjänä iloitsen siitä, että saa laskut maksettua!

Palkkatyössä saattoi jopa vähän iloita, jos iski flunssa, koska sai syyn jäädä kotiin lepäämään. Yrittäjänä yrittää kaikin keinoin välttää mm. flunssaa ja ketuttaa niin pirusti, jos ei ole työkykyinen. Ei muuten ole nyt reiluun viiteen vuoteen ollut kovin montaa päivää, että täysin olisin ollut poissa riveistä. Ainoat tuollaiset päivät taitavat löytyä viime kesältä, kun makasin tulehtuneen ja puhjenneen umpilisäkkeen takia keskussairaalassa.

Yrittäjänä olen oppinut elämään talouden suhteen epävarmuudessa. Joka kuukausi ei todellakaan tulot ole samat kuin edellisessä kuussa, mutta osa menoista on kyllä vakio, osa niistäkin kyllä vaihtelee kuukausittain. Kesällä kuukaudet ovat hiljaisempia, koska monet asiakkaat ovat lomalla. Siihen aina yrittää parhaana mukaan varautua, mutta suunnitelmat ei aina toteudu.

Lomat ovat etenkin yksinyrittäjänä vähän kaksipiippuinen juttu… Yrittäjänä voit itse päättää mitä ja milloin teet, mutta jos olet lomalla, niin ei siltä ajalta kerry juurikaan laskutettavaa, joten loman ajalta ei ole tulojakaan, vaikka menot kyllä kulkevat ihan normisti. Eikä muuten ole tietoa loma- tai lomaltapaluurahoista 😉 Tänä vuonna olen pitänyt lomaa toukokuussa kaksi päivää ja syyskuussa pidän vielä toiset kaksi päivää 🙂

Palkkatyössä huonosti alkanut päivä usein jatkui sellaisena, yrittäjänä päivä saattaa muuttua aivan toisenlaiseksi yhden puhelun tai sähköpostin avulla. Joku uusi tarjouspyyntö, kaupan klousaus tai saatu palaute saattaa muuttaa yhden päivän aikana fiilikset ihan toiseen suuntaan. On oikeasti ihan mieletöntä miten saman päivän aikana saattaa tulla käyneeksi niin laajan skaalan erilaisia fiiliksiä. On ylämäkeä, on alamäkeä, tasapaksua puurtamista. Vaikka välillä on käynyt näiden vuosien aikana mielessä, että mitä jos palaisi palkkatöihin, niin en kuitenkaan vielä ole siihen valmis. Pusketaan eteenpäin, kyllä ne asiat järjestyy aina.

Vaikuta tuleviin koulutuksiin!

VIELÄ EHDIT VAIKUTTAA TULEVIIN KOULUTUKSIIN

Lähipäivinä julkistan Mikkelissä pidettävät syys- ja lokakuun koulutukset. Luvassa on ainakin

  • ”Facebook -yrityskäytössä kertaus”
  • ”Some yleisesti ja Facebook -yrityskäytössä”
  • ”Excel -perusteet”
  • ”Instagram yrityskäytössä”

Kaikki koulutussetit ovat kolmen tunnin mittaisia ja niiden jälkeen koulutettavat nauttivat yhteisen lounaan, joten verkostoituminen ei jää koulutusosuuteen. Koulutuksien hinnat ovat 129 € – 149 € + alv 24 %. Kaikki koulutuspaketit sisältävät lounaan.

Onko mielessäsi joku somen osa-alue tai joku muu aihe, johon haluaisit saada koulutusta? Tai tiedätkö jonkun muun paikkakunnan, jossa olisi kiinnostuneita osallistujia? Anna vinkki kommenttina tähän artikkeliin tai lähetä sähköpostia saaraliu@gmail.com Myös päivämäärätoiveita voi esittää.

***

Tässä vuonna 2016 (tammi-kesäkuu) järjestettyjen koulutuksien osallistujien arvioita koulutuksista ja kouluttajasta: (Keskiarvot asteikolla 1-5)

Kouluttajan asiantuntemus 4,83
Kouluttajan kyky esittää asiansa 4,73
Esityksen sisältö ja tärkeys 4,62
Koulutuksen kesto 4,39

Osallistujien kommentteja koulutuksesta:
“ Vapaa keskustelu osallistujien kesken oli kokoajan mahdollista, jolloin kaikki oppivat toistenkin kysymyksistä.
“Opin uusia juttuja mitä ei tapahdu usein.”
“Kouluttajan hyvä rento asenne ja asiantuntemus!”
”Hands on -sivun teko.”
“Käytännönläheinen opetustapa.”
“Odotin koulutukselta paljon, mutta sain vielä enemmän kuin odotin. Kiitos!”

www.karttuva.fi

Tänään valmistuivat yhdet, uudet www-sivut, käykääpä tutustumassa: http://www.karttuva.fi
 
Projekti oli oikein mukava ja asiakaskin tuntuu olevan tyytyväinen: ”Minä olen erittäin tyytyväinen tähän yhteistyöhön. Hommat hoituivat ripeästi sähköpostin välityksellä. Jotenkin ajattelin, että ymmärsit heti, mitä hain ehdotuksillani. Lisäksi olen saanut hyvää palautetta nettisivuista asiakkailta. Nettisivut mahdollistaa liiketoiminnan kehittämisen.”

Tarvitsetko apua käynnistykseen loman jälkeen?

Onko loman jälkeen tunne, että olet salasanojen lisäksi unohtanut mitä somessa kannattaisi tehdä ? No hätä, voit ostaa minulta parin tunnin henkilökohtaisen sparrauspaketin sadonkorjuuhinnalla! Voimme keskittyä Faceen tai instaan. Laita viestiä tai soita, saat tarjouksen ja sovitaan päivä.

Kolmen tunnin koulutukset (Facebook yrityskäytössä, Instagram yrityskäytössä ja Facebook mainonta) palaavat ”lukujärjestykseen” syyskuulla.

Palautteet ja niihin vastaaminen

Olin viime viikonloppuna vieraana ystävän luona Tampereella. Lysti reissu, mutta saimme myös lauantai-iltana vähän huonompaa palvelua paikallisessa ravintolassa. Tästä suivaantuneena kävin antamassa pisteet (annoin yhden tähden) heidän Facebook-sivullaan ja totesin lyhyesti, että ”onneksi ei joka vuosi tarvitse käydä”.

Hämmästys oli suunnaton maanantaina, kun sain facen kautta yksityisviestin Ilonasta. Kirjoittaja halusi tietää, miten he voisivat parantaa palveluaan. Oli aivan loistavaa, että palautteeseen reagoitiin! Ja kyseltiin tarkemmin, ei lähdetty turhia selittelemään vaan todettiin, että ”Olet saanut huonoa palvelua ja se siitä. Mää otan asian nyt tuolla puheeksi ja koitetaan parantaa asioita.” Itsellekin jäi parempi mieli ja lupasin, että saatan jopa uudestaankin mennä seuraavalla Tampereen reissullani (milloin se sitten tuleekaan) 😉

Miksi hämmästyin niin suuresti, että sain viestiä? Syy on se, että yllättävän harvoin yritykset reagoivat saatuihin palautteisiin silloinkaan, kun ne tulevat sosiaalisen median kautta. Vaikka asian pitäisi olla juuri toisinpäin. Palautteisiin tulisi myös somessa vastata mahdollisimman nopeasti ja asiallisesti. Usein noihin arvosteluihin jätetään reagoimatta, kun ei mielletä, että ne näkyvät hyvinkin selvästi yrityksen sivuilla. Painotan itse aina koulutuksissani (niin someen liittyvissä kuin muutoin), että AINA pitää vastata asiakkaiden viesteihin. Jos saatu palaute ottaa päähän, niin puhalletaan ensin syvään tai nukutaan yön yli ja aamulla vastataan viestiin asiallisesti ja kohteliaasti. Missään nimessä ei pidä lähteä asiakkaan kanssa väittelemään ja puolustelemaan tekojaan. Kuten Ilonan Sauli totesi, sain huonoa palvelua ja se siitä. Nyt pitää parantaa.

Palautteet ja reklamaatiot ovat  yrityksille kullan arvoisia, niistä yritys saa tärkeää tietoa, millä se voi ja pystyy parantamaan palveluaan.

Ps. Kävin muuten muuttamassa antamaani palautetta Ilonan face-sivulla yhdestä tähdestä kolmeen tähteen ihan siitä syystä, että palautteeseen reagoitiin ja siihen reagoitiin asiallisesti.

Pss. Olen saanut luvan käyttää Ilonan nimeä tässä tekstissä.

 

Kuva: kuvituskuva kuvapankista

 

Kauppakamarille uudet sivut

Juhannuksen alla ilmenneistä teknisistä ongelmista huolimatta Etelä-Savon kauppakamarin uudet www-sivut aukesivat kesäkuun loppuun mennessä 🙂

Entiset sivut eivät olleet responsiiviset ja olivat muutoinkin jo jokusen vuoden jälkeen uusimisen tarpeessa. Voit tutustua uusiin sivuihin osoiteessa: www.eskauppakamari.fi Yhdessä kauppakamarin väen kanssa sivuston sisältö suunniteltiin paremmin asiakkaita palveleviksi. Palautetta saa antaa joko minulle tai kauppakamarin porukalle.