SoMen merkitys

SoMe, tuo silmiemme eteen yhä useammin hyppivä lyhenne on tätä päivää, sosiaalinen media on tullut jäädäkseen. Monet yritykset pohtivat, että pitäisikö heidän hypätä tuohon maailmaan ja monet ovat lähteneetkin. Mutta aina joskus tulee mieleen omille asiakasyrityksilleni esittämä kysymys: Oletteko miettineet mitä tavoittelette sosiaalisessa mediassa olemisella? Onko mietitty miksi siellä ollaan? Syynä ei ainakaan saa olla se, että kun kaikki muutkin ovat, sillä ei ainakaan pitkälle pötkitä. Sama sääntö koskee somea kuin muutakin viestintää, suunnittelu on kaiken a ja o. Ilman suunnitelmia voidaan valita väärät kanavat, viestimme hukkuu informaatiotulvaan ja tavoittelemamme päämäärä kääntyykin itseään vastaan.

Mitä SoMe sitten on?

Sosiaalinen media tarkoittaa yksinkertaistetusti ihmisiä, jotka keskustelevat ja vuorovaikuttavat verkossa, internetin keskustelupalstoilla, erilaisissa yhteisöissä, sosiaalisissa verkostoissa ja blogeissa. Sosiaalisen median sovellukset kääntävät monologin dialogiksi: avointa, keskustelevaa ja osallistuvaa. Valittavissa on eri sovelluksia, jotka tarjoavat monia mahdollisuuksia. Niistä on löydettävä ja osattava valita omaa yritystä ne parhaiten palvelevat vaihtoehdot.

Mihin SoMea voi käyttää?

Esimerkiksi tuotekehityksen tukena, yrityksen tai tuotteen markkinoinnissa, mielenkiintoisten aiheiden esiin nostamisessa omalta toimialalta, tiedon välitykseen, asiakaspalveluun… Asiakaspalveluun some tuo loistavan lisäpalikan. Ihmiset ovat tänä päivänä entistä enemmän verkossa ja näin sen tavoitettavissa. Viime kuukausina monet pankkiliikkeet ovat ottaneet asiakaspalveluunsa mukaan chat-mahdollisuuden. Monista kansallisista yrityksistä löytyy esimerkkejä loistavasta asiakaspalvelusta somessa sekä myös ei niin loistavia esimerkkejä.

Tutustu ohjeisiin ja mahdollisuuksiin tai hyödynnä ammattilaisten apua!

Jos itselläsi on aikaa, mahdollisuuksia ja taitoa, niin tutustu somen tarjoamiin mahdollisuuksiin ja valitse niistä omalle yrityksellesi parhaat. Monesti on parasta tukeutua tässäkin asiassa (kuten monessa muussakin) ammattilaisten apuun, kenenkään tarvitse olla kaikkien alojen asiantuntijoita. Vaikka itse olen melkoisen kätevä emäntä, niin sähköasennuksia en lähde tällä tietämyksellä suuremmin tekemään, vaan turvaudun ammattilaisiin. Somesta sitä vastoin tiedän sen verran, että varmasti pystyn montaa yritystä auttamaan sillä saralla.

Lopuksi kysymys: Facebook on varmasti yleisin ja ensimmäisenä mieleen tuleva some-sovellus, mutta kuinka moni yritys tiedostaa ottavansa riskin tehdessään siellä ”Tykkää & Jaa” kampanjoita? Noihin törmää jatkuvasti, mutta tosiasia on, että nuo kampanjat ovat FB:n ohjeiden ja sääntöjen vastaisia.

Saara Liukkonen
Facebook.com/TmiSaaraLiu
twitter.com/SaaraLiu
linkedin.com/in/saaraliu

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.